Evalueren
Eigen oordeel, mening geven over of waarde toekennen aan bekende ideeën of materialen. Gemotiveerd en inhoudelijk reageren op een gegeven mening of waardering m.b.v. criteria en standaards.
Toetssteen: de leerling weegt verschillende (eigen) ideeën of materialen of komt met een eigen inhoudelijk gemotiveerde reactie.
Sleutelbegrippen om het denk-, leer- en handelingsniveau ‘evalueren’ op gang te brengen of te toetsen:
| Onderzoeken | Evalueren van theorie of praktijk |
| · Vergelijken van meningen of waardes | · Rechtvaardigen |
| · Verband leggen tussen verschillende meningen en waardes | · Taxeren |
| · Interpreteren van een waarde of mening | · Bekritiseren |
| · Onderbouwen van de eigen mening | · Verdedigen |
| · Contrasteren van meningen | · Concluderen van een mening of waarde |
| · Testen van theorieën, concepten, modellen | · Onderbouwen van meningen of waardes |
| · Eigen mening vormen | · Proces evalueren |
| · Coördineren | |
| · Proces bewaken |
![]() |
Dimensie van het Cognitieve Proces (vaardigheden) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Herinneren | Begrijpen | Toepassen | Analyseren | Evalueren | Creëren | ||
|
Kennis-dimensie |
Feiten |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Conceptuele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Procedurele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Metacognitieve |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|


























