Metacognitieve kennis
“Kennis over kennis in het algemeen als ook inzicht in en kennis van zijn eigen denken”
- Strategische kennis
- Kennis over cognitieve taken
- Passende contextuele en conditionele kennis kunnen inzetten
- Inzicht in zichzelf als leerder
Metacognitie is een begrip uit de filosofie en de leerpsychologie. Cognitie (uit het Latijn cognitio: kennis, inzicht) en meta (uit het Grieks, betreffende). Metacognitie is dus de studie die de kennis(-verwerving) zelf tot onderwerp van studie heeft; kennis over kennis.
Metacognitie is een belangrijke vaardigheid van een efficiënte leervaardigheid. Als iemand beseft hoe hij/zij kennis opdoet, kan de persoon er zijn leerstrategie op richten.
Doorgaans onderscheidt men nog deelaspecten van de metacognitie:
- de zuivere kennis, inzicht in het (eigen) leerproces.
- het kunnen toepassen van deze kennis in de juiste leerprocedure.
Metacognitie is dus de studeerexpertise bij uitstek: studievaardigheid in de breedste zin van het woord.
![]() |
Dimensie van het Cognitieve Proces (vaardigheden) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Herinneren | Begrijpen | Toepassen | Analyseren | Evalueren | Creëren | ||
Kennis-dimensie |
Feiten |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Conceptuele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Procedurele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Metacognitieve |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |