Herinneren
Ophalen van relevante kennis uit het lange-termijn geheugen en deze nauwkeurig (letterlijk) reproduceren.
Toetssteen: de leerling weet/(her)kent losse, contextloze kennis (kan zonder begrip zijn).
Sleutelbegrippen om het denk-, leer- en handelingsniveau ‘herinneren’ op gang te brengen of te toetsen:
Herkennen | Oproepen |
· Selecteren | · Reproduceren |
· Labelen | · Opsommen |
· Identificeren | · Herinneren |
· Benoemen | · Een definitie geven |
· Vaste (bekende) paren koppelen | · Een omschrijving geven |
![]() |
Dimensie van het Cognitieve Proces (vaardigheden) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Herinneren | Begrijpen | Toepassen | Analyseren | Evalueren | Creëren | ||
Kennis-dimensie |
Feiten |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Conceptuele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Procedurele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Metacognitieve |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |