Een hoogbegaafde leerling: drie portretten

Tijl Koenderink schetst 3 portretten van hoogbegaafde leerlingen (26.14min.)

De hoogbegaafde leerling bestaat niet. Een hoogbegaafde leerling verschilt net zoveel van een andere hoogbegaafde leerling, als ook elk ander kind eigen en uniek is. Tijl Koenderink laat met dit filmpje iets anders zien: wat je ziet van een hoogbegaafde leerling wordt sterk ingekleurd door de relatiedriehoek ouders, school & kind is sterk bepalend voor de ontwikkeling van het kind.

Een waarheid als een koe, maar in geval van hoogbegaafde leerlingen is het risico misschien wel erg groot dat een kind niet positief en evenwichtig ontwikkelt, doordat de omgeving – ouders en docenten – haast ongemerkt en zeker ongewild tegenover elkaar komen te staan. Het kind maakt daar soms ook nog eens ‘handig’ gebruik van. De (communicatie)kloof ontstaat makkelijk door een samenspel van factoren:

  • Onbekendheid van alle betrokkenen met het fenomeen hoogbegaafdheid en het daaruit voortvloeiende onbegrip met de ander
  • Toenemende zorg van de ouders over ontwikkeling van kind op school door opeenstapeling van (traumatische) ervaringen
  • Focus op gedrag van kind
  • Discrepantie tussen de ‘twee gezichten’ van het kind thuis en op school
  • De volle agenda’s
  • De veelheid van betrokkenen (in het voortgezet onderwijs staat al gauw 20 man rondom een leerling)
  • De intensiteit waarmee alles bij een hoogbegaafde binnenkomt.

Een goed beeld van een hoogbegaafde leerling krijg je alleen door open te kijken en luisteren naar de ander, maar ook naar jezelf.

We don’t see things as they are, we see them as we are. – Anais Nin

Meer lezen?

Buttons-actie-info-01Buttons-actie-nascholingButtons-actie-contact

 

Advertisements
Nieuws op onderwerp

Voer uw e-mailadres in en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Join 29 other followers

MetisMatters
+31 (0) 6 24 64 08 96
annemieke@metismatters.nl

Telefonisch spreekuur:
maandagochtend van 9.00-10.00 uur