Verzet begint niet met grote woorden
Verzet begint niet met grote woorden maar met kleine daden zoals storm met zacht geritsel in de tuin of de kat die de kolder in zijn kop krijgt zoals brede rivieren met een kleine bron verscholen in het woud zoals een vuurzee met dezelfde lucifer die een sigaret aansteekt zoals liefde met een blik een aanraking iets dat je opvalt in een stem jezelf een vraag stellen daarmee begint verzet en dan die vraag aan een ander stellen Remco Campert
Veel vragen
Heb jij het gevoel dat jouw aanpak niet goed is? Dat jij anders leert dan anderen en dat je met andere vragen zit in de les? Heb je steeds het idee in de les dat je het allemaal helemaal door hebt en valt dat op de toets ineens tegen? En denkt iedereen inclusief jij zelf dat je meer kunt dan je aan jouw cijfers kunt aflezen? Of twijfel je zelf soms ook al of je nog wel hoogbegaafd bent gezien de cijfers die je nu haalt? Word je niet gezien zoals je echt bent en ook zo behandeld door je omgeving? Of weet je het gewoon allemaal niet meer, wie je bent, wat je kunt en wat je wilt? Weet je helemaal niet of je wel zo’n hoog IQ hebt en of je hoogbegaafd bent, maar zit je wel met veel vragen en herken je best veel in de portretten, kenmerken van hoogbegaafden of de ‘signalementen’?
Geen (pasklare) antwoorden
MetisMatters gaat graag met jou in gesprek om je te helpen antwoorden te vinden op al je vragen. Als je wilt, ga ik met je toetsen bekijken om te analyseren waarom je een antwoord fout geeft. Als je wilt, ga ik naast je zitten om te kijken hoe jouw studieaanpak is en waar en hoe je dat kunt verbeteren. Als je wilt, ga ik (samen met jou) met een docent in gesprek, met de school of met je ouders om jou te ondersteunen en adviseren. Als je wilt, ben ik er voor je.
Wie ben ik?
Ik ben vanaf begin jaren ’90 gewoon ook docent klassieke talen op scholen in de regio. Via mijn werk op school en aan de universitaire lerarenopleiding en door mijn eigen kind ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in de vraag hoe dat leren en het leren op school bij slimme kinderen nu werkt. Waarom vind ik soms leerlingen erg slim, die bij anderen als gewoon (of lui) te boek staan. Zo probeer ik het onderwijs steeds vanuit het perspectief van de leerling te bekijken. Hoe ziet een leerling een lesdag, schoolweek, schooljaar en schoolcarrière? Wat ondergaat hij op school? Wat motiveert hem wel en wat niet? En tegelijk ben ik 100% docent en wil ik graag dat leerlingen ook op school het beste uit zichzelf kunnen halen. Omdat een goed diploma gewoon gemakkelijk is. Omdat ik het belangrijk vind dat je zoveel mogelijk de keuze aan jezelf houdt en er niet door cijfers of anderen wordt beslist wat jij gaat doen.
Wat kan ik voor jou doen?
Ik kan jou begeleiden, ondersteunen en adviseren & coachen, opdat jij je weg vindt door de school en in het leven. Een weg die recht doet aan jou en jouw talenten en waarmee jij optimaal wordt voorbereid op een vervolgopleiding.
Interesse?
Op de site vind je veel informatie over hoogbegaafdheid en onderwijs. Het algemene aanbod van MetisMatters voor het onderwijs laat je zien wat MetisMatters in huis heeft, maar wordt geheel afgestemd op jouw specifieke wensen en omstandigheden. Meestal volgt de invulling pas na een eerste kennismakingsgesprek. Het kennismakingsgesprek is geheel vrijblijvend.
Meer weten
- het nieuwe leren: http://jordenschuddeboom.wordpress.com
- leren om succesvol te blijven: http://mobacademy.wordpress.com
- wat is onderwijs nu eigenlijk: http://hesterij.blogspot.nl
- leren leren is: http://sxills.nl/lerenlerennu
- Wetenschappelijke theorie: Leren, wat is dat eigenlijk Robert-Jan Simons (2009)