Procedurele kennis (≈ vaardigheden)
“Kennis over hoe een (studie-)taak aan te pakken; onderzoeksmethodieken, criteria en condities voor inzet van vaardigheden, algoritmes, technieken, procedures, strategieën en methodes”.
- Kennis van vakspecifieke vaardigheden, procedures, algoritmen, plan van aanpak
- Kennis van vakspecifieke technieken, strategieën en methodes
- Kennis van criteria om passende procedures in te zetten
- Kunnen vaststellen welke procedure etc. in een gegeven context passend is
Procedurele kennis is kennis over het uitvoeren van cognitieve handelingen volgens bepaalde regels (bijv. een stappenplan).
Procedurele vaardigheid betreft de vaardigheid in het toepassen van zo’n stappenplan.
![]() |
Dimensie van het Cognitieve Proces (vaardigheden) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Herinneren | Begrijpen | Toepassen | Analyseren | Evalueren | Creëren | ||
Kennis-dimensie |
Feiten |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Conceptuele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Procedurele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Metacognitieve |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |