Woordjes leren
Jongens, heb je verdriet,
sprak toen de leraar Grieks,
dan moet je woordjes leren, woordjes
leren. Hij knikte energiek
zodat er as viel op zijn vest,
Maar dat was toch al vies.
Wij lachten half vertederd,
half meewarig, want tragiek
daar wist je alles van en hij,
heel oud, haast vijftig, niets.
En dat het overging als je maar
woordjes leerde, dat was iets
zo absurds, zo dolkomieks
dat het in omloop kwam als een
gevleugeld woord. Het klapwiekt
nu verdrietig om mij heen
omdat ik later woordjes leerde
waarmee je ‘t monster kunt bezweren
en ik niet meer zeggen kan
hoe ik soms naar die stem verlang,
naar dat onhandige advies.
Jan Eijkelboom 1962
Woordenschat
Een basiswoordenschat is noodzakelijk voor het onderwijs in de klassieke talen. In de jaren 80 toonde Carolien Schouten – Van Parreren al aan dat voor tekstbegrip een minimale dekkingsgraad nodig is. In recentere studies van M. Hu & I.S.P. Nation wordt de grens nog aangescherpt:
- bij 98% woordkennis begrijpen de meeste leerlingen de tekst voldoende
- bij 95% woordkennis begrijpt een aantal de tekst voldoende, maar de meesten niet
- bij 80% dekkingsgraad is de alles-of-niets grens bereikt (bron: Nation (2001:p.144-149): geen van de leerlingen komt tot begrip van de tekst.
Didactiek van vocabulaire verwerving
Het is voor classici de grootste uitdaging om vanaf de eerste les bij 0 beginnend in de aanloop naar de lectuurfase in klas 4 de 1500-2000 basiswoorden van de methode ‘erin’ te krijgen. Als de leerling alle woorden uit de methode beheerst in klas 4, is hij waarschijnlijk net op de alles-of-niets grens van 80% beland. Inzicht in leerstrategieën, didactiek en toetsing is cruciaal om de leerling goed toegerust, gemotiveerd en met vertrouwen naar het eindexamen te begeleiden
Professionalisering
MetisMatters adviseert en ondersteunt graag de talendocent(en) die aan de slag willen met effectief vocabulaireonderwijs. Dat kan via theorie-, praktijk- of trainingsmodules. U kunt ook naar eigen behoefte combinaties maken. Het aanbod wordt aangepast in overleg aan de specifieke wensen en context van de docent(en) en de school.
Bron: I.S.P. Nation, Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge University Press (2001)