Een doorlopende leerlijn klassieke talen leidt tot een aantal verbeteringen
I. duidelijkheid over wat moet, wat mag, wat niet hoeft en wat kan
II. duidelijkheid over wat moet in relatie tot welk vakspecifiek einddoel
III. efficiëntie in lesprogramma
IV. efficiëntie in gemeenschappelijk taalonderwijs op school
V. basis voor spreiding en opbouw in gymnasiale vorming
VI. basis voor differentiërend en determinerend toetsbeleid
VII. basis voor continuïteit en kwaliteitsborging
VIII. vertrekpunt voor ontwikkelen van een individuele leerlijn
IX. vertrekpunt voor Gouden Standaard
X. garantie voor goed onderwijs
Van methode volgen naar methode gebruiken
Een professioneel docent kan met elke methode goed lesgeven. Natuurlijk sluit de ene methode beter aan of biedt de docent meer voor de inrichting van zijn lessen. Inzicht in de doorlopende leerlijn vanaf de basis tot en met het eindexamen draagt in hoge mate bij tot een goede les. Eigenlijk zou een docent (en leerling) vanaf klas één bij elke opdracht of oefening moeten kunnen aangeven wat de leertaak beoogt. Dat blijft dus niet steken in wat hij moet doen (vul de juiste vorm van het naamwoord in), maar wat hij moet leren (kennis van de vormleer en inzicht in de relatie naamval en functie van het Latijnse naamwoord). Goed onderwijs begint dus bij de (vakinhoudelijke & didactische) kennis & vaardigheid van de docent zelf en eindigt bij gemotiveerdere leerlingen die meer uit elke les willen en kunnen halen.
De slo en zo
Bij de stichting leerplanontwikkeling is in samenwerking met het klassieke veld een handreiking ontwikkeld waarmee classici een eigen doorlopende leerlijn taalvaardigheid kunnen formuleren. Daarnaast wordt in het jaar 2014 gewerkt aan een project om per schoolvak kerncurricula te beschrijven. De handreiking is handig, maar laat nog veel werk over aan de docent en de school. De politiek wil immers ook nadrukkelijk vrijheid aan de scholen geven voor het maken van eigen keuzes en ruimte laten aan de vakdocent om in wisselwerking met zijn lespraktijk goed onderwijs te bieden.
MetisMatters adviseert en ondersteunt graag de classici die een eigen doorlopende leerlijn voor GTC en LTC willen ontwikkelen met aandacht voor taal, tekst, cultuur en gymnasiale vorming. Dat kan via theorie-, praktijk- of trainingsmodules. U kunt ook naar eigen behoefte combinaties maken. Het aanbod wordt aangepast in overleg aan de specifieke wensen en context van de docent(en) en de school.