Toepassen
Geleerde kennis in antwoord op nieuwe vraagvorm gebruiken of impliciet moeten toepassen. Geleerde kennis toepassen in een nieuwe context.
Toetssteen: de leerling produceert op basis van geleerde kennis iets nieuws. Het antwoord staat niet (letterlijk) in de lesstof.
Sleutelbegrippen om het denk-, leer- en handelingsniveau ‘toepassen’ op gang te brengen of te toetsen:
Uitvoeren | Toepassen | |
· Gegeven informatie opbreken in bekende stukken | · Verbanden leggen tussen gebruik van kennis | · Demonstreren |
· Berekenen | · Invullen | · Ontdekken |
· Oplossen | · Aanvullen | · Produceren |
· Vormen | · Manipuleren | · Gebruiken |
· Veranderen | · Gereed maken | · Implementeren |
· Aanpassen | · Voorspellen |
![]() |
Dimensie van het Cognitieve Proces (vaardigheden) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Herinneren | Begrijpen | Toepassen | Analyseren | Evalueren | Creëren | ||
Kennis-dimensie |
Feiten |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Conceptuele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Procedurele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Metacognitieve |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |