Talentontwikkeling & prestaties

Toptalenten terug naar de top

Talenten vind je overal en op elk niveau. Het onderwijs draagt bij aan de individuele talentontwikkeling.

2014 lijkt het jaar waarin de schijnwerpers op toptalenten in het onderwijs wordt gericht. Sander Dekker presenteert een ambitieus plan van aanpak voor toptalenten in het onderwijs:

“Ik maak onderscheid tussen zeer goed onderwijs aan alle leerlingen, en onderwijs aan de zeer goede leerlingen, onze toptalenten. Die laatste groep verdient, net als alle andere leerlingen, aanbod dat bij hen past.”

 Sander Dekker, 10-03-2014

Toptalenten (nog) zonder topprestaties

Met de erkenning dat ons huidige systeem niet optimaal is voor toptalenten, breekt de staatssecretaris mijns inziens met de traditionele opvatting dat toptalenten hoge cijfers moeten scoren.

Zolang het onderwijs nog niet is omgevormd, moet je de aanpak voor toptalenten nog loskoppelen van prestaties in de zin van hoge cijfers.

Everybody is a genius Einstein

Passend onderwijs voor toptalenten

In het plan van aanpak wordt nu ruim baan voor toptalenten gevraagd, want we doen het op dat punt niet goed.

Uit de 22 pagina’s-tellende brief licht ik een drietal punten uit:

  • toptalent toont zich vanzelf als de schoolcontext uitdagend en stimulerend is.

Blijf dus niet hangen in voorwaarden alvorens talent uitgedaagd ‘mag’ worden (testrapport, hoog cijfergemiddelde).

  • zesjescultuur van leerlingen verandert vanzelf mee, als zesjescultuur van schoolfabriek verandert.

Zorg dat opvallende prestaties (hoge cijfers of extra vakken en activiteiten) zichtbaar zijn en lonen.

  • het doorbreken van het vaste stramien van ons onderwijssysteem is een voorwaarde voor passend onderwijs.

Regelgeving wordt aangepast zodat er ruimte komt voor [standaard] out of the box denken.

  • focus op professionalisering van het onderwijsveld.

Los van de eigen verantwoordelijkheid van het individu, los van de eigen potentie en los van de eigen motivatie van de hoogbegaafde leerling, heeft de docent de plicht zich te professionaliseren, zodat hij ook de hoogbegaafde leerling kan bedienen, zowel vakinhoudelijk, didactisch als in de omgang. Hoogbegaafdheid is geen luxe in ons onderwijs.

 “Onze leerlingen verdienen herkenning en erkenning van hun talenten. Toptalenten verdienen de aandacht die nodig is om hun cognitieve en praktische talenten volledig te kunnen ontplooien.”

Sander Dekker

Wilt u ook verder komen met talentontwikkeling? MetisMatters helpt u graag verder. 

Download hier het plan van aanpak

Buttons-actie-info-01Buttons-actie-nascholingButtons-actie-contact

 

Nieuws op onderwerp

Voer uw e-mailadres in en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Join 29 other followers

MetisMatters
+31 (0) 6 24 64 08 96
annemieke@metismatters.nl

Telefonisch spreekuur:
maandagochtend van 9.00-10.00 uur