Wat is hoogbegaafdheid?

Definities

“Hoogbegaafdheid is een combinatie van een uitzonderlijke intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen.”

bron: www.nl.wikipedia.org/hoogbegaafdheid

“Bij hoogbegaafdheid denkt men vaak aan: wonderkinderen en genieën, leerlingen die goede schoolresultaten behalen, succesvolle mensen, die het gemaakt hebben in hun leven.”

bron: http://www.leerwiki.nl/Wat_is_Hoogbegaafdheid

“Hoogbegaafdheid betekent dat je iets slimmer en vindingrijker bent dan normaal. Je staat een klein beetje voor met onderwijs. Je gedraagt je soms ook anders dan andere kinderen van jouw leeftijd.”

bron: www.wikikids.nl/hoogbegaafdheid

Je kunt allerlei definities vinden over hoogbegaafdheid met steeds weer een ander accent of andere woordkeuze.

Als onderwijsspecialist heb ik me hierin verdiept en daarbij voor ogen gehouden wat relevant en wat bruikbaar is voor de hoogbegaafde leerling en ouders, docenten en begeleiders om hem of haar heen.

Hoogbegaafd: aangeboren of aangeleerd?

Hoogbegaafdheid krijgt een baby in potentie bij geboorte mee. Het zit in je, maar daarmee komt het nog niet vanzelf tot volle wasdom. De omgeving van de hoogbegaafde kan – en moet – bijdragen aan zijn ontwikkeling. Het positieve effect van de omgeving gaat niet zover, dat je een kind hoogbegaafd kunt maken. Een warm nest, goede voeding en (medische) zorg, een prikkelende omgeving maakt wel enig verschil, maar maakt niet het verschil. Omgekeerd kan de omgeving wel een funeste uitwerking op de ontwikkeling van een hoogbegaafd kind hebben. Zo erg dat niemand inclusief de persoon zelf ooit nog ontdekt wat hij in aanleg in zich draagt. Voor de ontwikkeling van een hoogbegaafde leerling kunnen we hem dus niet zomaar terug laten vallen op zijn eigen aanleg en zijn eigen motivatie. Ook de hoogbegaafde leerling vraagt onze aandacht.

Talent stimuleren

De SLO (Stichting leerplanontwikkeling) en Scholen aan Zet hebben gezamenlijk een site ontwikkeld Talentstimuleren.nl, waar zij kennis en ervaringen leveren en laten delen rondom hoogbegaafden in het onderwijs. Daar vind je de belangrijkste theorieën en modellen kort uiteengezet. De theorieën van Heller (1992, 2000) en Gagné (2010) vind ik vooral nuttig voor de analyse van een specifieke situatie om een beeld te krijgen hoe het complex aan factoren te begrijpen, zodat je je aanpak kunt kiezen. Maar de meer-factorentheorie van Mönks visualiseert sterk dat het gaat om een enkeling binnen de groep van erg slimme, erg creatieve en erg gedreven leerlingen (Mönks, 1985)

hoogbegaafdheid - afbeelding site GSR inspireren tot leren bewerkt

Wil je meer lezen over hoogbegaafdheid, bezoek dan de site van de SLO.

Alles begint met goede communicatie

Degenen die meer willen weten over hoogbegaafde leerlingen en dus op zoek gaan op Internet, zijn vaak gedreven door een noodzaak of nieuwsgierigheid: de actuele situatie wringt ergens en je wilt misschien iets veranderen. Maar de specifieke schoolcontext van een hoogbegaafde leerling staat niet op zichzelf. De leerling is onderdeel van een gemeenschap op school en tegelijk speelt ook het thuisfront mee. Het belang van goede communicatie is een eerste voorwaarde om met succes een probleem aan te pakken. Zo’n goede communicatie start met duidelijkheid onder alle betrokkenen over de τί ἐστιν-vraag: wat is hoogbegaafdheid?

Wat kan MetisMatters voor u doen?

MetisMatters ontwerpt, adviseert, begeleidt en traint een diverse groep van mensen in en rond het onderwijs.

Maak een afspraak voor een oriënterend en vrijblijvend gesprek.

Buttons-actie-info-01Buttons-actie-nascholingButtons-actie-contact

 

 

 

 

 

 

Advertisements
Nieuws op onderwerp

Voer uw e-mailadres in en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Join 29 other followers

MetisMatters
+31 (0) 6 24 64 08 96
annemieke@metismatters.nl

Telefonisch spreekuur:
maandagochtend van 9.00-10.00 uur