In juni 2009 is in het tijdschrift Psychologie aandacht besteed aan de verschillen tussen een hoogbegaafd en een hoog-intelligent kind. Door kenmerken van beiden te contrasteren wordt het verschil duidelijk. Beiden halen misschien een acht voor de toets, maar ze onderscheiden zich in de weg daarnaar toe & de goede antwoorden en gemaakte fouten.
Hoogintelligent |
Hoogbegaafd |
Kent de antwoorden | Heeft vaak vragen |
Is ervaren in het van buiten leren | Is een groot gisser (probeert uit de context af te leiden) |
Is geïnteresseerd in objecten | Is een zeer nieuwsgierig onderzoeker |
Is gefocust en oplettend in de les | Is diep mentaal en fysiek betrokken, soms afwezig, dromerig |
Houdt van simpele logica | Drijft op complexiteit |
Houdt van woorden | Heeft vaak een ongewone, complexe woordenschat |
Heeft goede ideeën | Heeft flitsende, gekke, onnozele en vreemde ideeën |
Werkt hard | Probeert en test theorieën uit |
Beantwoordt de vragen | Discussieert in detail, is kritisch, bewerkt stellingen |
Presteert bovengemiddeld in de klas | Kan bovengemiddeld, maar ook gemiddeld of beneden gemiddeld presteren |
Luistert met interesse | Laat sterke gevoelens en opinies zien |
Leert gemakkelijk | Weet het vaak al |
6 tot 8 herhalingen nodig voor meesterschap | Meesterschap na 1 tot 2 keer oefenen |
Begrijpt ideeën | Ontwikkelt en bewerkt ideeën |
Geniet van leeftijdgenoten | Prefereert vaak ouder gezelschap |
Begrijpt de bedoeling of betekenis | Onderzoekt de toepassingen |
Maakt zijn werk af | Start projecten |
Kopieert nauwkeurig | Creëert nieuwe ontwerpen |
Houdt van school | Geniet van leren |
Technicus | Uitvinder |
Is tevreden over eigen leren/kunnen | Is hoogst zelfkritisch |
bron: http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Hoogbegaafd-of-hoogintelligent.htm
Het getal dat als uitkomst van een uitgebreid psychologische en intelligentieonderzoek als uitkomst interpreteer ik als volgt: het geeft een indicatie van de mate waarin iemand afwijkt van de norm. Passend Onderwijs beoogt met erkenning van de specifieke – afwijkende – onderwijsbehoeften van deze groep scholen ruimte te geven, maar ook de plicht, deze kinderen ook te bieden wat zij nodig hebben om in het regulier onderwijs tot optimale ontwikkeling en bloei te komen.
Meer lezen bij Ieku advies: 145+ uitzonderlijk hoogbegaafd
Veel herkenning en veel vragen?
MetisMatters helpt u graag verder.
- Het aanbod vindt u in het dropdownmenu onder wat kan MetisMatters voor u doen?
- Daar vindt u ook een toelichting op het aanbod per doelgroep: ouders, leerlingen, docenten, schoolleiders en zorgprofessionals.
- Als u een specifieke vraagt heeft of juist nog niet goed weet wat u zoekt, kunt u ook contact opnemen.
Maak een afspraak voor een oriënterend en vrijblijvend gesprek.
[…] Hoogintelligent vs. hoogbegaafd […]