Hoogintelligent vs. hoogbegaafd

Hoogintelligent-hoogbegaafd-einstein-knowledge-is-limited-imagination-encircles-the-world

In juni 2009 is in het tijdschrift Psychologie aandacht besteed aan de verschillen tussen een hoogbegaafd en een hoog-intelligent kind. Door kenmerken van beiden te contrasteren wordt het verschil duidelijk. Beiden halen misschien een acht voor de toets, maar ze onderscheiden zich in de weg daarnaar toe & de goede antwoorden en gemaakte fouten.

Hoogintelligent

Hoogbegaafd

Kent de antwoorden Heeft vaak vragen
Is ervaren in het van buiten leren Is een groot gisser (probeert uit de context af te leiden)
Is geïnteresseerd in objecten Is een zeer nieuwsgierig onderzoeker
Is gefocust en oplettend in de les Is diep mentaal en fysiek betrokken, soms afwezig, dromerig
Houdt van simpele logica Drijft op complexiteit
Houdt van woorden Heeft vaak een ongewone, complexe woordenschat
Heeft goede ideeën Heeft flitsende, gekke, onnozele en vreemde ideeën
Werkt hard Probeert en test theorieën uit
Beantwoordt de vragen Discussieert in detail, is kritisch, bewerkt stellingen
Presteert bovengemiddeld in de klas Kan bovengemiddeld, maar ook gemiddeld of beneden gemiddeld presteren
Luistert met interesse Laat sterke gevoelens en opinies zien
Leert gemakkelijk Weet het vaak al
6 tot 8 herhalingen nodig voor meesterschap Meesterschap na 1 tot 2 keer oefenen
Begrijpt ideeën Ontwikkelt en bewerkt ideeën
Geniet van leeftijdgenoten Prefereert vaak ouder gezelschap
Begrijpt de bedoeling of betekenis Onderzoekt de toepassingen
Maakt zijn werk af Start projecten
Kopieert nauwkeurig Creëert nieuwe ontwerpen
Houdt van school Geniet van leren
Technicus Uitvinder
Is tevreden over eigen leren/kunnen Is hoogst zelfkritisch

bron: http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Hoogbegaafd-of-hoogintelligent.htm

Het getal dat als uitkomst van een uitgebreid psychologische en intelligentieonderzoek als uitkomst interpreteer ik als volgt: het geeft een indicatie van de mate waarin iemand afwijkt van de norm. Passend Onderwijs beoogt met erkenning van de specifieke – afwijkende – onderwijsbehoeften van deze groep scholen ruimte te geven, maar ook de plicht, deze kinderen ook te bieden wat zij nodig hebben om in het regulier onderwijs tot optimale ontwikkeling en bloei te komen.

Meer lezen bij Ieku advies: Het getal 145

Veel herkenning en veel vragen?

MetisMatters helpt u graag verder.

Maak een afspraak voor een oriënterend en vrijblijvend gesprek.

Buttons-actie-info-01

 

Advertisements
One comment on “Hoogintelligent vs. hoogbegaafd
  1. […] Hoogintelligent vs. hoogbegaafd […]

Comments are closed.

Nieuws op onderwerp

Voer uw e-mailadres in en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Join 29 other followers

MetisMatters
+31 (0) 6 24 64 08 96
annemieke@metismatters.nl

Telefonisch spreekuur:
maandagochtend van 9.00-10.00 uur