Toepassen
Geleerde kennis in antwoord op nieuwe vraagvorm gebruiken of impliciet moeten toepassen. Geleerde kennis toepassen in een nieuwe context.
Toetssteen: de leerling produceert op basis van geleerde kennis iets nieuws. Het antwoord staat niet (letterlijk) in de lesstof.
Sleutelbegrippen om het denk-, leer- en handelingsniveau ‘toepassen’ op gang te brengen of te toetsen:
| Uitvoeren | Toepassen | |
| · Gegeven informatie opbreken in bekende stukken | · Verbanden leggen tussen gebruik van kennis | · Demonstreren |
| · Berekenen | · Invullen | · Ontdekken |
| · Oplossen | · Aanvullen | · Produceren |
| · Vormen | · Manipuleren | · Gebruiken |
| · Veranderen | · Gereed maken | · Implementeren |
| · Aanpassen | · Voorspellen |
![]() |
Dimensie van het Cognitieve Proces (vaardigheden) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Herinneren | Begrijpen | Toepassen | Analyseren | Evalueren | Creëren | ||
|
Kennis-dimensie |
Feiten |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Conceptuele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Procedurele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Metacognitieve |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|


























