Begrijpen
De betekenis, bedoeling, implicatie, vertaling, interpretatie verwoorden van instructie en voorgelegde geschreven of grafische informatie zoals (losse) feiten, begrippen of (probleem-)situaties.
Toetssteen: de leerling verwoordt of herformuleert het geleerde feit in zijn eigen woorden, zodat zijn begrip blijkt.
Sleutelbegrippen om het denk-, leer- en handelingsniveau ‘begrijpen’ op gang te brengen of te toetsen:
| Interpreteren | Classificeren | · Anticiperen |
| · Begrijpen van feiten | · Categoriseren | Vergelijken |
| · Feiten weergeven | · Rangschikken | · Mappen |
| · Losse woorden vertalen | · Bevestigen | · Koppelen |
| · Schatten | Samenvatten | · Indelen |
| · Kenmerken benoemen | · Herformuleren van feiten | · Tegenoverstellen |
| Toelichten | · Feiten samenvatten | demonstreren |
| · Uitleggen van feiten | · Feiten parafraseren | · Bekende modellen in elkaar zetten |
| · Voorbeelden geven | · Generaliseren | · Omzetten |
| · Feiten aanvullen | · Abstraheren | · Omkeren |
| · Feiten illustreren | Herleiden | · Contrasteren |
| · Verdedigen van feiten | · Infereren | |
| · Invoegen |
![]() |
Dimensie van het Cognitieve Proces (vaardigheden) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Herinneren | Begrijpen | Toepassen | Analyseren | Evalueren | Creëren | ||
|
Kennis-dimensie |
Feiten |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Conceptuele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Procedurele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Metacognitieve |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|


























