Analyseren
Materiaal scheiden of concepten in zijn onderdelen opdelen zodat onderliggende structuur of doel duidelijk wordt. Feiten onderscheiden van gevolgtrekkingen / afleidingen.
Toetssteen: de leerling relateert geleerde kennis aan nieuwe feiten of nieuwe gegevens aan eigen kennis.
Sleutelbegrippen om het denk-, leer- en handelingsniveau ‘analyseren’ op gang te brengen of te toetsen:
| Onderscheiden | Organiseren | Eigenschappen toekennen |
| · Analyseren | · Samenhang zien | · Deconstrueren |
| · Determineren | · Illustreren | · Herleiden |
| · Overeenkomsten/verschillen onderscheiden | · Schetsen o.b.v. gegevens | |
| · Vergelijken | · Afleiden | |
| · Contrasteren | · Ontleden | |
| · Afscheiden | · Samenvoegen | |
| · Illustreren | · Schematiseren | |
| · Selecteren uit nieuwe feiten of gegevens | · Structureren |
![]() |
Dimensie van het Cognitieve Proces (vaardigheden) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Herinneren | Begrijpen | Toepassen | Analyseren | Evalueren | Creëren | ||
|
Kennis-dimensie |
Feiten |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Conceptuele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Procedurele |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Metacognitieve |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|


























