(oud-) nieuws: Het jaarklassensysteem: een grote denkfout

Ik vond deze blog die al in januari 2015 is geschreven, maar de inhoud is van alle tijden. Nog altijd reageren ouders of leerkrachten en docenten veelal vanuit bezorgdheid als het woord ‘versnellen’ valt. Vragen over het bestaande systeem van jaarklassen worden in die discussie zelden opgeworpen. Lees hier de Talentblog van Joke.

Posted in Differentiatie onderwijs, Kenmerken hoogbegaafd kind, Omgaan met hoogbegaafdheid, Onderpresteren, onderwijs, Problemen hoogbegaafdheid, Talentontwikkeling

18 dingen die je een (oud-)student klassieke talen nooit mag zeggen!

“Wat leuk om nu eens met een echte alfa gesproken te hebben…”.

Dat waren onlangs de hartelijke woorden waarmee mijn gesprekspartner op een – tot dan toe gezellige – avond afscheid nam. Dat onbekend al gauw onbemind of op z’n minst onbegrepen maakt lees je op de site van The Daily Touch. Nooit meer doen! Echt niet.

Posted in Gymnasiale vorming, Klassieke talen

Mijn oudste heeft een ongekende leerhonger.

Als je met 10 jaar wordt geselecteerd door Ajax vindt iedereen het prachtig, maar als je dan naar de middelbare school kan vindt men het onwenselijk

Ingrid Weel, journalist bij Trouw, heeft vier dochters, van wie er zeker twee hoogbegaafd zijn. Daar weet de samenleving en ook het onderwijs vaak geen raad mee, zo heeft zij de afgelopen jaren gemerkt. In vijf delen schrijft ze over haar ervaringen. Lees hier deel 3.

Geef ook aandacht aan de reacties op de columns van Ingrid Weel.

Posted in Kenmerken hoogbegaafd kind, leerstijl, Lesmateriaal hoogbegaafden, Omgaan met hoogbegaafdheid, Onderpresteren, Onderwijs hoogbegaafden, Problemen hoogbegaafdheid, Talentontwikkeling

Iedereen verveelt zich toch wel eens?”

“Waarom zouden slimmerds op een eliteschool mogen? Ze moeten later toch ook functioneren in de samenleving?”

Ingrid Weel, journalist bij Trouw, heeft vier dochters, van wie er zeker twee hoogbegaafd zijn. Daar weet de samenleving en ook het onderwijs vaak geen raad mee, zo heeft zij de afgelopen jaren gemerkt. In vijf delen schrijft ze over haar ervaringen. Lees hier het laatste deel.

Lees ook de reactie op haar columns.

Posted in Kenmerken hoogbegaafd kind, Omgaan met hoogbegaafdheid, Onderpresteren, Onderwijs hoogbegaafden, Problemen hoogbegaafdheid, Talentontwikkeling

Sorry, mijn dochter leert nogal makkelijk

Het idee dat hoogbegaafde kinderen er toch wel komen, mag direct in de prullenbak
Ingrid Weel, journalist bij Trouw, heeft vier dochters, van wie er zeker twee hoogbegaafd zijn. Daar weet de samenleving en ook het onderwijs vaak geen raad mee, zo heeft zij de afgelopen jaren gemerkt. In vijf delen schrijft ze over haar ervaringen. Lees hier deel 4.
Posted in Geen categorie, Kenmerken hoogbegaafd kind, Omgaan met hoogbegaafdheid, Onderpresteren, Onderwijs hoogbegaafden, Problemen hoogbegaafdheid, Talentontwikkeling

Ik wou dat ik dood was

Mijn hoogbegaafde dochter moet alles goed doen.

Ingrid Weel, journalist bij Trouw, heeft vier dochters, van wie er zeker twee hoogbegaafd zijn. Daar weet de samenleving en ook het onderwijs vaak geen raad mee, zo heeft zij de afgelopen jaren gemerkt. In vijf delen schrijft ze over haar ervaringen. Lees hier deel 2.

Posted in Omgaan met hoogbegaafdheid, Onderpresteren, Onderwijs hoogbegaafden, Onderwijskwaliteit, Problemen hoogbegaafdheid, Talentontwikkeling

Een intelligentietest voor peuters, dat klinkt bizar

Dat zal waarschijnlijk de eerste grote teleurstelling in haar leven worden. Ze gaat ontdekken dat zij ‘anders’ is en zal zich af en toe best alleen voelen.
Ingrid Weel, journalist bij Trouw, heeft vier dochters, van wie er zeker twee hoogbegaafd zijn. Daar weet de samenleving en ook het onderwijs vaak geen raad mee, zo heeft zij de afgelopen jaren gemerkt. In vijf delen schrijft ze over haar ervaringen. Lees hier deel 1.
Geef zeker ook aandacht aan de reacties op de column.
Posted in IQ: Intelligentieqoutiënt, Omgaan met hoogbegaafdheid, Onderwijs hoogbegaafden, Onderwijskwaliteit, Problemen hoogbegaafdheid

Boekentip: Een telkens nieuwe oudheid

Of je nu Shakespeare, het werk van Augustinus of Breaking Bad analyseert: je struikelt over de verwijzingen. Naar de klassieke oudheid, naar de populaire cultuur en alles wat ertussen ligt.

David Rijser schrijft in zijn nieuwste boek Een telkens nieuwe oudheid. Of hoe Tiberius in New Jersey belandde, over de constante dialoog tussen de oudheid en het heden. Onderliggend stelt hij de vraag waarom we toch steeds weer haast hetzelfde verhaal vertellen of waarom we zo graag naar vroegere helden verwijzen. Lees meer over de schrijver van dit boek in De Correspondent.

Posted in Gouden Standaard, Gymnasiale vorming, moderne klassieken

Hoogbegaafd: verveeld = niet uitgedaagd

Floor Sietsma was 22 toe ze in Trouw (04-03-2015) vertelde over haar eerste carrièreswitch. In een notendop verbindt ze haar ervaringen als leerling, wetenschapper en zzp-er met haar hoogbegaafd-zijn. Zo legt ze uit wat haar drijft. Dit artikel wordt ‘gekopt’ met ‘Hoogbegaafd? Vind dan maar eens een vak dat niet verveelt‘. Uit een reactie op dit artikel blijkt hoe het woord verveling makkelijk als verwijt wordt teruggekaatst naar de hoogbegaafde. Maar functioneert niet ieder mens in wisselwerking met zijn omgeving? Als de context voor jou niet meer werkt – hoe erg je je ook inzet en hoe goed je ook functioneert naar oordeel van je omgeving – dan zoek je een andere of je loopt vast.

Posted in Differentiatie onderwijs, Kenmerken hoogbegaafd kind, Omgaan met hoogbegaafdheid, Onderwijs hoogbegaafden, Problemen hoogbegaafdheid, Talentontwikkeling

Vakantietip: Mycenopoly

Stel het wordt toch geen zomer, dan is Mycenopoly een goed alternatief om een regenachtige dag door te komen! Ik zag ze al vaker langskomen als KCV-projecten, maar hier is een ‘nerdy ambition’ gewoon op de markt gebracht. Zou dat Caesar-messenblok dan ook nog eens door iemand opgepakt worden?!!

It’s been an unashamedly nerdy ambition of mine for quite a long time to make a Bronze Age version of Monopoly, themed around the Mycenaean palaces of Bronze Age Greece – so now that I’m PhD-less, I thought I’d finally give it a go. Allow me to present: Mycenopoly – or, in Linear B, mu-ke-no-po-ru:

Source: Mycenopoly

Posted in Klassieke talen
Nieuws op onderwerp

Voer uw e-mailadres in en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Join 36 other subscribers
MetisMatters
+31 (0) 6 24 64 08 96
annemieke@metismatters.nl

Telefonisch spreekuur:
maandagochtend van 9.00-10.00 uur