“We’ve made it cool to speak Latin”

Niet alleen in Nederland met Casper Porton, maar overal in de wereld wordt de ‘dode’ Latijnse taal gereanimeerd. In The Wall Street Journal is een enthousiast verhaal te lezen over de mensen die Latijn tot leven brengen. Lees verder over  The people who are bringing Latin to life.

Posted in didactiek, Gymnasiale vorming, Klassieke talen, moderne klassieken, Onderwijsvernieuwing, Talentontwikkeling

Stel de leerling niet centraal, maar zie hem als subject.

Wie even tijd heeft om te lezen attendeer ik op de lezing die Gert Biestra onlangs uitsprak, getiteld De school, een onaangepast instituut. Hij contempleert over het wetenschappelijk domein van de pedagogiek en breekt een lans voor ‘subjectivicatie in het onderwijs’. Zijn motto zet mij aan het denken:

 “in de wereld kunnen zijn zonder jezelf in het centrum van de wereld te plaatsen”.

Posted in didactiek, Gymnasiale vorming, onderwijs, Onderwijskwaliteit, Onderwijsvernieuwing

Inside the mind of a procrastinator

Ted Urban, blogger en top-procrastinator legt in een aanstekelijke TEDtalk uit wat er om gaat in het brein van iemand met notoir uitstelgedrag. Een spiegel voor jezelf of voor pakweg 93% van de 15-19-jarigen.

Onbedoeld ook een overtuigend bewijs dat de Engelse taal voor 50% is terug te voeren op het Latijn.

Posted in Begeleiding hoogbegaafdheid, Gymnasiale vorming, Omgaan met hoogbegaafdheid, Onderpresteren, Problemen hoogbegaafdheid

Dankzij drones haal je de oudheid zo in de klas.

Fabdrone.com post recent allerlei korte filmpjes van Griekse places to go. Met drones gemaakte korte filmpjes (2-4 min.) van bijvoorbeeld de Akropolis, de Agora, Delfi, Olympia. Handig voor in de klas.

Posted in Klassieke talen

Dossier Taalkunde voor kinderen

Onze Taal heeft een reeks ‘taalkunde voor kinderen‘ door Marc van Oostendorp gepubliceerd. In dit dossier zitten 8 diverse onderwerpen van ‘Honderdduizend jaar praten’ tot ‘Woorden tekenen’ of ‘Waarom dieren geen sprookjes vertellen’. Mooi startpunt voor betekenisgericht taalonderwijs.

Posted in Gymnasiale vorming, Lesmateriaal hoogbegaafden, Onderwijs hoogbegaafden

Covers in het Oudgrieks door Classoc.

Classoc UoA heeft ABBA’s klassieker in het Oudgrieks vertaald: Μά τόν Δία.

Of een parodie op Disney’s Frozen, Let it go.

Posted in Klassieke talen

Nog meer Latijnse covers

Een gouwe ouwe van ABBA nu ook in het Latijn. Mama Mia door Latin rockers Tyrannosaurus Grex.

Een liedje met de naam Pompeii verdient een Latijnse versie: Bastille’s Pompeii.

Of Disney’s Frozen, Let it Go (Libere).

Posted in Klassieke talen

Humaniora en de academische wereld

“Enrollment in the liberal arts continues to sink, while academia dithers”.

Posted in Gymnasiale vorming, Klassieke talen, moderne klassieken, onderwijs

Wij leren leren! Serieus aandacht voor hoogbegaafdheid in po.

Wat hebben hoogbegaafde leerlingen nodig als ze op de basisschool zitten? Presentatrice Dolores Leeuwin en econoom Mathijs Bouman kijken en denken mee met de leerlingen van AmosUnIQ, een school voor voltijds HB-onderwijs. Bekijk het filmpje op You Tube.

 

Posted in Begeleiding hoogbegaafdheid, Hoogsensitief, Kenmerken hoogbegaafd kind, Omgaan met hoogbegaafdheid, Onderpresteren, Onderwijs hoogbegaafden, Problemen hoogbegaafdheid, Talentontwikkeling

Salve de altera parte, Adèle cantatur a Keith Massey

Hello, van Adèle in het Latijn vertaald door Keith Massey.

https://youtu.be/oPFmY5ur8oA

Posted in Klassieke talen, moderne klassieken
Nieuws op onderwerp

Voer uw e-mailadres in en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Join 33 other followers

MetisMatters
+31 (0) 6 24 64 08 96
annemieke@metismatters.nl

Telefonisch spreekuur:
maandagochtend van 9.00-10.00 uur