Fuccus & Succus

Fukkus et Sukkus
 bron: http://www.foksuk.nl
Posted in Gymnasiale vorming, Klassieke talen, moderne klassieken

De Gouden driehoek en externe begeleiding

Edith Steijns houdt een pleidooi voor het belang van de gouden driehoek van school – ouders – kind. Ze laat zien hoe makkelijk deze driehoeksrelatie –  met begrip voor alle kanten – onder druk kan komen te staan met directe nadelige invloed op de ontwikkeling van het kind. Als externe begeleider voor ouders, kind en school werk ik eraan om deze driehoek zo nodig te herstellen en te versterken.

Posted in Begeleiding hoogbegaafdheid, Omgaan met hoogbegaafdheid, Onderpresteren, Onderwijs hoogbegaafden, Problemen hoogbegaafdheid, Talentontwikkeling

Why classics?

Even a brief encounter with the ancient world not only fires the imagination of the young but also sheds a dazzling light on why we in the West are as we are, with all our massive strengths and disastrous failings.

Op de site van Classics for all wordt bondig de waarde van de klassieken voor het moderne onderwijs opgesomd.

Posted in Gymnasiale vorming, Klassieke talen, moderne klassieken, onderwijs

Leve de Grieken en Romeinen!

Klassieke talen hebben doorheen de eeuwen bewezen dat ze nuttig blijven in een steeds veranderende samenleving.

Wouter Duyck, professor in de cognitieve psychologie aan de UGent, houdt een warm pleidooi voor de blijvende waarde van het onderwijs in de klassieken in de steeds veranderende maatschappij.

Read more ›

Posted in Gymnasiale vorming, Onderwijsvernieuwing

Latin is now illegal

Trump zoekt nog een snel succesje voor de afrekening na de eerste 100 dagen

Posted in Gymnasiale vorming, Klassieke talen, moderne klassieken

Romans are still alive!

bron: Rough Roman Memes

Posted in Gymnasiale vorming, Klassieke talen, moderne klassieken

De leerverdubbelaar

Een promotie van het gebruik van beelden ter ondersteuning van je verbale uitleg. Source: De leerverdubbelaar

Posted in Begeleiding hoogbegaafdheid, didactiek, Differentiatie onderwijs, leerstijl, Onderpresteren, Onderwijs hoogbegaafden, Onderwijskwaliteit

Jongens niet op achterstand in het basisonderwijs

Gister in het nieuws dat jongens achterblijven in het po. Je kunt ook zeggen dat de meisjes de ‘achterstand’ die er misschien was, hebben ingelopen: hoera voor de emancipatie. In de Blogcollectief Onderzoek Onderwijs meer over de achtergrond van de onderzoekscijfers. Source: Jongens niet op achterstand in het basisonderwijs

Posted in Differentiatie onderwijs, Onderwijskwaliteit

Tip: studietips voor basisschool en voortgezet onderwijs

Op de site van BijlesXtra vind je allerlei links naar site die je kunnen helpen om de schooltijd door te komen en je examen te halen.

Zij bieden voor alle VO-vakken links naar uitlegvideo’s (en meer). Het aanbod is lang niet stofdekkend, maar wellicht vind je wat je zoekt. Maar kijk goed naar de bron, want de kwaliteit verschilt nog wel. Voor sommige sites (scholieren.com) moet je je eerst aanmelden.

BijlesXtra biedt nog meer: onder de knop studielinks vind je van alles rond het examen bijeen gezet van de belangrijkste data tot tips om met examenstress om te gaan. Ook hier staan weer per vak handige links bij elkaar. Onder de knop planners vind je tools en tips voor het plannen van je examen of schoolwerk.

Posted in onderwijs

One Hundred Years of Research on Grading – Marshall Memo

paul kirschner deelt een samenvatting van onderwijskundig onderzoek. Zijn bron is de Marshall Memo. In de Memo die hij deelt wordt de vaak gehoorde kritiek (subjectief, inaccuraat etc.) op rapport cijfers genuanceerd.

Source: One Hundred Years of Research on Grading – Marshall Memo

Posted in didactiek, Differentiatie onderwijs, onderwijs, Onderwijskwaliteit, Summatief en formatief toetsen
Nieuws op onderwerp

Voer uw e-mailadres in en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Join 30 other followers

MetisMatters
+31 (0) 6 24 64 08 96
annemieke@metismatters.nl

Telefonisch spreekuur:
maandagochtend van 9.00-10.00 uur